Anema Racing Nieuws
Artikel Start84 Magazine – December 2023
Alles controleren, alles aftekenen:
Anema Racing werkt met militaire precisie
DRAAIBOEKEN met een CODEWOORD
Als je de mannen van Anema Racing hoort vertellen denk je dat ze Le Mans gedaan hebben. “Dat is wel onze droom,” fluistert Vincent met een glimlach. Binnen de breedtesport opereert het team met militaire precisie en komen er complete draaiboeken tevoorschijn, die een exacte takenomschrijving per teamlid bevatten. “En een codewoord,” zegt Reinder met een geheimzinnige blik. Deze broers werken anders dan anderen.
Eigenwijs is ook wijs.
“Eerlijk gezegd houden wij ons niet zo bezig met hoe anderen het aanpakken,” zegt Vincent Anema. “Ik herinner me nog de verbaasde blikken toen wij in Zolder op de paddock als enige onder een tent stonden te sleutelen.” Twee rustige broers, die je nooit zult horen roeptoeteren en die weloverwogen hun eigen structuur hanteren, waarbij ze niets aan het toeval overlaten. “Schreeuwen is niet onze stijl,” geeft Reinder aan. “Als je je goed voorbereidt, hoef je geen paniekvoetbal te spelen.” Het klinkt als een open deur, maar de mate van professionaliteit dwingt daadwerkelijk respect af, zeker als je weet dat het team uit Nieuw-Vennep zich binnen de breedtesport beweegt. Vincent: “Wij werken met checklisten per auto en per sessie. Van onze monteurs verlangen we dat ze alles controleren én aftekenen, zoals vloeistofniveaus, speling en opmerkingen van de klant. Wielbouten natrekken lijkt vanzelfsprekend, maar wij hebben om ons heen in de pitstraat toch weleens een ‘losloper’ gezien. Onacceptabel. Standaard maken wij de velgen aan de binnenkant schoon na elke sessie, zodat er niets aan blijft plakken. Pick-up zorgt namelijk voor een vaag gevoel en onbalans, waarbij het risico bestaat dat je dingen kapotrijdt.”
Dringen
Nog zo’n cliché dat Anema Racing wél waarmaakt: een persoonlijke benadering van de rijders. Die weerspiegelt zich volgens Reinder vaak in kleine dingen. “Als de coureurs na een race in het parc fermé moeten wachten brengt Vincent ze flesjes drinken, want iedereen die volle inspanningen in een loeihete cabine levert krijgt dorst. Voor het begin van een wedstrijd in de regen lopen we met handdoeken naar de startopstelling, om de schoenen van de rijders af te drogen, zodat ze niet van de pedalen af schieten. Details misschien, maar wij vinden ze belangrijk, zonder te overdrijven en onszelf uit de markt te prijzen. We willen autosport juist betaalbaar houden.” De methodes van Anema Racing springen in het oog en goed voorbeeld doet goed volgen. Vincent: “Op Circuit Zandvoort begint de vooropstelling voor de kwalificatie meestal ter hoogte van de TC-loods. Dan zorgen wij dat we er vroeg bij zijn, want hoe meer een coureur vooraan staat, hoe makkelijker hij een gat kan slaan om in alle ruimte een mooie tijd te klokken. Inmiddels zien we dat andere teams ook steeds meer doen en wordt het dringen, haha! Overigens brengen wíj de auto’s daar naartoe en arriveren de coureurs op een stepje. Zo hoeven ze zich niet druk te maken om de vooropstelling en kunnen ze zich in alle rust op de kwalificatie voorbereiden.”
Open structuur
Waar Reinder Anema de monteurs aanstuurt en zelf de diepgaande technische issues uitpluist, daar besteedt Vincent naast de algehele coördinatie van het team veel aandacht aan data-analyse. “Ik heb er geen cursus voor gevolgd, maar mezelf in de afgelopen zes jaar de materie eigen gemaakt en ik blijf me erin ontwikkelen, ook met behulp van de simulator bij ons op de zaak. We kennen binnen ons team een heel open structuur en verlangen van iedere rijder dat hij zijn data met de anderen deelt, zodat zij allemaal van elkaar kunnen leren en samen groeien. Succes maak je met elkaar. Ik vind het fijn om op dit vlak te klankborden met Wilbert Groenewoud, een ervaren coureur binnen ons team. Met hem, Jean-Paul Hulsebos, Pelle van Waes en Marc van der Meulen zijn we momenteel heel actief in de PCR en vanaf 2024 komt daar Robert Voogdgeert bij, die wij begeleiden in het traject van trackdays via het behalen van de EU -racelicentie naar de competitie. Daarnaast willen we ons op endurance gaan toeleggen; een vorm van autosport die ons als team erg aanspreekt.”
‘Ventieldopje’ appen
Tijd om het codewoord eens te ontcijferen, beter gezegd het verhaal erachter. “Dat gaat als volgt,” vertelt Reinder Anema. “Voor elk evenement stellen wij een draaiboek op, dat precies per teamlid de taken omschrijft die verricht moeten worden. Het loopt uiteen van brandstof halen en ruiten schoonmaken tot het melden van onregelmatigheden, zoals een accu die niet oplaadt. Ook staat er een nauwkeurige tijdsplanning in. We gaan altijd met voldoende mensen naar de wedstrijden, waarbij onze moeder voor de catering zorgt, inclusief de bij de rijders geliefde soesjes. Om ervoor te zorgen dat iedereen het draaiboek leest verstoppen we er ergens een codewoord in, bijvoorbeeld ‘ventieldopje’. Dat moeten de medewerkers dan naar ons appen.” Vincent trekt een grijns. “Gemiddeld één op de tien keer laten we dat bewust achterwege. Als het goed is krijgen we dan een berichtje van iedereen met de boodschap ‘ik kan het codewoord niet vinden…’ Alleen als alle teamleden weten wat hen te doen staat vormen wij een geoliede machine, klaar om wedstrijden te winnen.”
Pelle van Waes: ‘’NA ELKE RACE WIELEN ERAF’’
“Aangezien ik mezelf geen geweldige coureur vind, moet mijn auto piekfijn zijn,” lacht Pelle van Waes. Dat eerste valt waarschijnlijk wel mee, want hij stootte dit seizoen door naar de tweede plaats in het eindklassement van de Cayman Cup bij de PCR . “Dankzij de jongens van Anema Racing, ja. Een betaalbare renstal met serieuze mensen die veel van de materie weten en luisteren naar wat een rijder vraagt. Ze houden werkelijk alles bij; je kunt het zo gek niet verzinnen of ze documenteren het. Weersomstandigheden en de invloed daarvan op de bandenspanning, demperinstellingen percircuit enzovoorts. Ze ‘verslappen’ ook niet: van het begin tot het einde van het seizoen blijven ze maximaal scherp. Vincent onderzoekt alle data en bevindingen heel grondig, Reinder sleutelt op een niveau dat je niet moet onderschatten. Na elke kwalificatie of race gaat de auto de lucht in en halen ze de wielen eraf om alles te controleren en schoon te maken. Al met al ben ik dit seizoen anderhalve à twee seconden sneller geworden en zeker de helft daarvan komt doordat deze mannen een veel betere balans in mijn auto hebben gekregen. Ik vind racen leuk, maar de techniek erachter eigenlijk nog veel meer.”
Wilbert Groenewoud: ‘’ ALTIJD TERUG NAAR ORIGINELE INSTELLINGEN’’
Beter een goede buur dan een verre vriend. Dat geldt voor Wilbert Groenewoud, die met zijn bedrijf pal tegenover Anema Racing zit. “Bijna dagelijks hebben we wel ons koffie- en theemomentje.” Wie deze PCR -coureur wat beter kent, weet dat hij kritisch genoeg is om zich niet dáárdoor te laten leiden in zijn keuze voor een renstal. “Deze mannen regelen alles gewoon perfect. Ze verkopen geen bullshit, maar zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen. Rustige kerels die hun fanatisme aardig verbergen, maar met name op Spa-Francorchamps heb ik ervaren dat het er wel degelijk in zit. Ze runnen mijn BMW E92 M3 voor trackdays, mijn E46 325ti Compact voor endurance en vanaf aankomend seizoen mijn Porsche 996 voor de GT Cup van de PCR . Dit jaar hebben ze mijn snelle 944 verder op punt gezet door hem heel secuur uit te lijnen en uit te wegen. Voorheen voelde ik wat onrust in het weggedrag, maar dacht ik dat hij niet harder kon, terwijl nu dus blijkt van wel. Het werk van Reinder, terwijl Vincent alles vastlegt en zorgvuldig bewaart. Kijk, bij een racewagen zal de set-up op den duur altijd wat verlopen, zoals na het raken van kerbstones. Dan moet je terug kunnen naar je originele instellingen. Tijdens trainingen proberen we bovendien allerlei dingen uit en dat alles werpt duidelijk zijn vruchten af.”